Oppladbar lighter til turen

10.02.2021
Foto: Enklereliv.no
Foto: Enklereliv.no

Et vanlig livsløp for en lighter, er noe slikt: 

1. Den blir kjøpt.

2. Den blir brukt opp og går tom for gass. 

3. Den blir kastet i søpla og

4. Man kjøper en ny. 

Lightere er fylt med lightergass som er butangass, et produkt fra råolje. Man kan refylle lighterne med gass - men hvor mange av oss gjør egentlig det? (Jeg tror de aller fleste av oss kaster lighteren når den er tom og så kjøper en ny) Mange lightere er heller ikke påfyllbare.

Elektriske lightere lades via USB og bruker ikke gass. Jeg har hatt min nå i 4 år og den fungerer fortsatt strålende. Lighteren gir fyr via en lysbue gjennom to pinner ytterst på lighteren.

Det må sies at jeg har prøvd å gjøre research på miljøvennligheten av elektrisk lighter vs vanlig lighter vs fyrstikker, uten å finne noe forskning på dette. Om el-lighteren kan slå fyrstikker, er nok lite sannsynlig - fyrstikker er laget av tre som er naturlig og nedbrytbart. El-lighteren har lithiumbatteri som er et ressurskrevende metall. 

Men el-lighteren vil være mye bedre enn alle bruk-og-kast gasslightere i plast. 

Er du en ihugga fyrstikkbruker så skal jeg ikke overtale deg til å skifte leir, men hvis du er en lighterbruker: Gå for den gjenbrukbare, oppladbare versjonen.

Kilder

  • https://www.tv2.no/a/10117135/
  • https://enklereliv.no/salg/pureflame-oppladbar-usb-lighter-hvit/
Miljøvennlige Fjellfolk
Drevet av Webnode
Lag din egen hjemmeside gratis! Denne nettsiden ble laget med Webnode. Lag din egen nettside gratis i dag! Kom i gang